Dagens Hjälte!


Som ni regelbundna läsare vet så är något av det värsta jag vet folk som grinar ut i tidningarna. Därför är dagens hjälpte inte Jacob Markström, som kämpade heroiskt ikväll mot Ryssland, utan istället blir det en annan hockeyspelare. Nämligen Mikael Samuelsson. Mikael Samuelsson går bra i NHL och förtjänar en plats i OS-truppen, det är något som alla vet. Alla utom Bengt-Åke Gustavsson. Istället tar han ut Fredrik Modin, en lojal kämpe som alltid varit bra i landslaget iochförsig, men en spelare som haft skador i klass med Peter Forsberg de senaste säsongerna. Visst, nu finns ju chansen att det blir en uttagning i klass med den Lasse Lagerbäck gjorde i VM 2006 då han helt chockerande tog ut Malmö FFs Daniel "Sidled" Andersson. Det visade sig vara ett genidrag senare och tillochmed jag fick för ett par matcher ändra min åsikt om denna tråkiga defensiva mittfältare

Så, för att återgå till ämnet. Alla vet som sagt om att Mikael Samuelsson borde vara med i truppen och så även Mikael Samuelsson. I början ville han inte kommentera det hela men efter en match med Vancouver så fick han frågan av en kanadensisk journalist om vad han kände för den svenska lagledningen och han svarade helt enkelt som han kände.

"I pretty much have one comment, maybe I'm gonna regret it, but they can go fuck themself".

Jag sätter det ensamt i mitten där så att man verkligen kan läsa det och förstå storheten i det. En svensk idrottsman som inte går ut efter en solkart underlig petning och säger "nej men jag är väl nöjd ändå. Det är ju förbundskaptenen som tar ut laget, så det är väl bara att kämpa vidare". Jag bara gapade när jag läste det och jag blev så varm inombords när jag hörde honom faktiskt säga det. Fjolårets citat i sportvärlden tillhörde Douglas Murray som faktiskt varnade Morozov med ett "Keep your head up, this is not the russian league" innan han fullständigt krossade ryssen, och jag trodde verkligen inte att det skulle överträffas i år. Det gjorde det. Dagen efter ringer svenska tidningar alltså upp Mikael Samuelsson och förväntar sig att han ska bortförklara sig, men vad säger han? "Nej, jag har sagt det jag känner och jag står för det". En förklaring ger dock Micke:

"Men det handlar inte om att jag gråter ut i media för att jag inte blev uttagen. Jag fick en fråga om hur jag känner och den svarade jag på, det är det hela."

Rakt, ärligt och underbart. Mikael Samuelsson, du blev inte uttagen i OS-laget men för att du är så rakryggad och säger vad du tycker så blir du härmed iallafall våran andra Dagens Hjälte. Humbug hyllar dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0