Dagens Hjälte!


Dagens Hjälte går otvetydligen till Ronald Fasth, 70 år. Ronald är nu fast (ho ho ho) i en rättegång för misshandel för att han örfilade en trettonårig snorunge som tillhör ett gäng av småbarn som under en period av ett par veckor retat, hånat, skrikit öknamn och terroriserat Ronald. De hade även saboterat vid parken där han arbetar ideellt. Så, när ett av dessa små äckliga kryp cyklar in på förbjudet område mellan borden på uteserveringen och skrek "gubbjävel" åt Ronald så bestämde han sig för att det fick vara slut och örfilade till knodden rakt över kinden.

"– Det var dags att sätta ner foten, jag tål inte hur mycket som helst. Ungdomarna skriker åt oss gamla och snart vågar oss inte ut, säger han."

Ronald, som den hjälten han är, vägrade göra upp i godo när han blev anmäld för detta så nu väntar istället rättegång.
"– Jag kommer att erkänna vad jag har gjort och förmodligen får jag mina böter."
Äntligen en man som tar konsekvensen av sitt handlande och inte försöker släta över vad han gjort. Mer än man kan säga om det vidriga lilla kräket som fick alldeles för lite stryk den där sommardagen.

Tumregeln här, alla män, är att om du är den som provocerar fram ett slagsmål som du sedan förlorar så tar du det som en man, köper den andra killen en öl om ni råkar vara på krogen, och sen lämnar du det! Du går inte och hämtar dina polare eller dina släktingar och du polisanmäler honom inte för att du har varit dum i huvudet först och sedan inte kunde hantera den vrede du dragit på dig. Så håller mindre värda på, inte män.
Avslutar här med sista paragrafen i artikeln för att jag tycker att det är så fint med solidaritet:

"Men Ronald går inte till tingsrätten ensam. Ett hundratal uppretade pensionärer kommer att sluta upp och visa sitt stöd.

Bara från Nässjö kommer två fulla bussar att rulla, bara vädret tillåter.

– Vi tycker inte att den här rättegången är rättvis. Hur mycket ska en pensionär behöva tåla?, säger Evald Larsson ordförande i Sveriges Pensionärsförbunds Nässjöavdelning.

De hoppas att demonstrationen ska lyfta fram pensionärernas situation i ljuset.

– Det kliar i oss pensionärer. Vi kan inte tåla att bli trakasserade och hånade tills vi inte vågar gå ut. Det är dags att säga ifrån .

Om Ronald Fasth döms för misshandeln finns det många som har lovat att bidra med pengar till dagsböterna.

– Jag tror inte att jag kommer att bli fattig. Senast häromdagen kom det fram en man på stan och ville ge mig en hundralapp som stöd."

 


Så grattis Ronald, vi på humbug saluterar dig och ger dig våran första "Dagens Hjälte!".

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Klockrent skrivet!

2009-12-17 @ 14:38:41
Postat av: Lady Delight

Uppfostrar inte föräldrarna barnen så får väl nån annan göra det?

2009-12-30 @ 00:04:10
URL: http://www.ladydelight.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0