Dagens Ord: Miljöförstöring

Det finns människor där ute som tror att vi förstör planeten. Att våra intryck på den här planeten kommer att vara för evigt och det finns tillochmed något som på engelska kallas för Carbon Footprint, ett mått på hur mycket kol eller koldioxid som en organisation eller ett evenemang släpper ut. Här är lite fakta:

1 - Jorden är 4 500 000 000 år gammal.
2 - Apor, familjen Homo *tihi*, har funnits i 5-7 000 000 år.
3 - Homo sapiens har funnits i 50-100 000 år.
4 - Tunga industrier har funnits i 200-250 år.

Min tanke: Hur kan man överskatta sin egen förmåga så otroligt jävla mycket att man tror att en art som funnits i mindre än 100 000 år ska kunna, med något som existerat i ungefär 200 år, förstöra en planet som är 4 500 000 000 gammal? Nu ska jag förklara två ord här för gemene icke-naturvetare:

Elastisk deformation: En deformation som återgår till sitt ursprungsläge då spänningar avlastas. Exempel, gummiband.

left;">Plastisk deformation: En permanent deformation som stannar i deformerat läge även när spänningarna avlastats. Exempel, bockad plåt.

Gissa vilket intryck vi gör på jorden? En ledtråd: Om jorden var Golden Gate-bron skulle människorna vara en EU-moppe. Listat ut det än? Givetvis gör vi en elastisk deformation på våran planet. Det är som om vi skulle försöka trycka ihop en sängfjäder med två träslevar. Visst, den kanske bucklas lite, men så fort vi tröttnar så åker den ut igen.
Här tänker jag bemöta några fiktiva argument:

Vet du hur lång tid det tar för en aluminiumburk att lösas upp?
Låt mig svara med en motfråga: Vet du var aluminium kommer ifrån? Jorden! Vad bryr sig jorden om i vilken form aluminium är. Aluminium är precis som träd, gräs och stenar ett av jordens barn. Hur lång tid tar det innan mina naglar vuxit ut så att jag måste klippa dem? Jag vet inte. Aluminium är jordens naglar nu.

Människan utrotar oskyldiga djur!
Oskyldiga djur utrotar oskyldiga djur. Låt mig besvara det här med en bild:


Dronten, en nu utrotad fågel. Tja, kanske är det bara jag, men eventuellt så finns det inte plats i den här världen för en skapelse som inte bara är kort, fet, långsam, inte har några som helst flygegenskaper, inte kan attackera någon och som dessutom smakar kyckling. Om jag hittade den sista dronten som överlevt skulle jag förövrigt grilla den enbart för att kontrollera att den verkligen smakade kyckling och inte skulle jag må dåligt för det.

Förövrigt uppkommer det nya arter hela tiden dessutom. Folk pratar aldrig om det. Det är genetiska mutationer som för samtliga släkten vidare, inklusive vår egen.

Alla jordens resurser börjar ta slut! Snart finns det ingen olja, inget järn och inga skogar kvar!
Gissa vad olja är? Det är dinosauriernas Carbon Footprint. När vi dör så kommer vi också att multna och våra kroppar kommer att bli olja en dag. Skogarna kommer, så länge det finns minsta lilla växt över, att återigen växa upp och det kommer bli en grön planet på sikt. Och att järn skulle försvinna? Bah, humbug! Det var det löjligaste jag hört. En av fysikens grundlagar är att ingen energi kan uppstå eller försvinna bara sådär, så allt järn finns där ute. Det ligger bara och skräpar i naturen så det har blivit svårare för oss att hitta skiten.

Så, om vi verkligen inte förstör planeten, vad gör vi då egentligen? Jo, vi förstör ju givetvis för oss själva! Det värsta som kan hända oss är att vi alla dör ut. Så är det bara. Det är dessutom på väg att hända om inte alla börja cykla och källsortera. Så, hur ska man då ta ställning till om man ska källsortera eller inte? Här kommer en enkel checklista för att se om du är en av de som borde ta tag i ditt skräpliv:

1 - Gör en lista på folk du hatar. Exempel kan vara Katy Perry, Beyonce, David Beckham eller den där killen som alltid sitter på samma jävla ställe i lunchrummet på jobbet och om stolen är upptagen så går han hellre ut hungrig än äter någonannanstans. Detta är lista A.

2 - Gör en lista på folk du älskar. Exempel kan vara Börje Salming, dina lumparpolare, studiekamrater, Ronald Fasth och eventuellt även din fru. Denna kallar vi lista B.

3 - Jämför listor. Om lista B är längre än lista A kan det vara en bra idé att börja källsortera och dra ner på bilåkandet. Är lista A däremot längre än lista B finns det inga anledningar att förändra ditt tankesätt utan då är det bara att gasa på! Hell, ta bilen till tvättstugan och ge de djävlarna vad de förtjänar!

Många kanske dessutom tycker att det är svårt och jobbigt att källsortera. Det kan det vara i början, men därför har jag här på humbug även ett tips för er latmaskar där ute som vill men inte orkar: Säg att ni källsorterar fast ni inte gör det. Det är ett jättebra sätt att slippa massa tjat och gnat från satans jävla hippieveganer och trädkramare. För er singelmän där ute kan det även ge er pluspoäng om ni vill ligga med en sådan satans jävla hippievegan dessutom. Då bör ni dock vara aktsamma på att ta hem kvinnorna till eran lägenhet för de kommer att märka om ni ljugit, så släpp inte in dem i köket förrens efter själva akten är över.

Så, för att avsluta dagens ord visar jag här under istället en bild på hur det skulle kunna se ut om vi verkligen förstörde våran planet. Ni miljöaktivister kan ju ta en titt på den och se om det är i närheten av vad vi håller på med (hint: koldioxid brinner inte).


Kommentarer
Postat av: Da Anders

Men bara för att Jorden förhållandevis snabbt kommer att återhämta sig när människan försvunnit, så betyder väl inte det att vi inte borde göra någonting åt miljöförstöringen nu? Eller har jag missuppfattat nått i ditt resonemang? ;-)



Finns någon dokumentär på Youtube som handlar om hur livet skulle se ut på Jorden om människan försvann, kommer inte ihåg vad den hette, kanske "Life After People" eller liknande. Ifall du vill se.



Jag vill att du skriver om hur det kommer att gå i OS-hockeyn, känns som ett manligt tidsfördriv! :-D

2009-12-18 @ 12:09:07
Postat av: Elin

Egentligen vill jag inte ge mig in i debatten i ett stressat läge, men jag gör ett undantag: Källsorterar gör man mycket riktigt inte för att rädda jorden i sig, för den klarar sig ju alltid, precis som du säger, utan för att vi ska kunna leva ihop, jorden och vi, på ett sätt som gör att vi båda mår bra av det. Jorden skiter i hur varm eller kall den är och om det är dinosarier eller Linda Rosing som går omkring på dem (kanske ser den inte ens nån skillnad i just det fallet), men jag har haft det bra här på jorden och vill att vi ska kunna fortsätta bo här.



Tänker jag på andras barn, typ Peter Jihdes, Alex Schulmans, Fredrik Reinfeldts, o.s.v., så kunde jag inte bry mig mindre, men förhoppningsvis kommer mina egna barn på något sätt påminna om mig, och eftersom jag tycker om mig och saker som påminner om mig så vill jag gärna ge dem ett ställe som är schysst att leva på. Jag tycker också om Zara och saker som påminner om Zara (tex Zaras ev. kommande barn) med flera, och nu kommer något invecklat: Även om det finns fler jag inte tycker om än det finns jag tycker om, så tycker jag om mina omtyckta så sjukt mycket att det liksom går en omtyckt på en miljard oomtyckta. Jag tycker inte att det är dumt att ta larmen på allvar, för jag vill ju såklart att Elin Jr ska få det skitbra. Och även om jag listar tiotusen avskydda så kommer min kärlek till Elin Jr ändå alltid vara större ;) Plus att hon (för jag ska ha en hon, annars får det vara) kanske kommer tycka om isbjörnar, och då vill jag inte att det ska va hennes mammas fel att de äter upp varandra.

2009-12-18 @ 15:22:48
URL: http://elinhittarhem.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0