Dagens Ägg

Här kommer Dagens Ägg, norge edition:


Det är författaren Severin Meiland som JK-anmäler Magnus Uggla för hets mot folkgrupp efter hans version av Norgevisan på idrottsgalan. Tja, ni kan ju se själva:


Jag förstår iochförsig att man vill anmäla Magnus Uggla, men fram tills att det tillsätts en ombudsman för hur usel man får vara i TV så tänker jag då låta bli. Jag vet inte om herr Meiland bara vill ha press, jag hoppas det, eller om han verkligen är helt dum i huvudet. Att JK-anmäla en cover på en 42 år gammal låt är ju så sjukt korkat. Jag hoppas då iallafall att mina läsare känner till att Norgevisan, den bra versionen som inte våldtagits av Magnus Uggla, skrevs av Hasse och Tage till radioprogrammet Mosebacke Monarki. Detta SKA man känna till. Samt att det är Moltas Erikson som sjunger den riktiga. När jag sökte årtalet så hittade jag även att bandet som spelar då är Helmer Bryds Eminent Five Quartet, något som kan vara värt att lägga på minnet också kanske, vad vet jag.

Jag skulle känna mig ganska taskig om jag bara lämnade er med Magnus Ugglas version, så här kommer istället även den riktiga Norgevisan, från 1968:


Det där är kultur så det skriker om det. Även detta kommer från Professor Wikipedia:

Norgevisan var tänkt som en humoristisk nidvisa som skrevs på grund av att det gick så mycket bättre för Norge än för Sverige vid de Olympiska vinterspelen 1968, som pågick i Grenoble i Frankrike. I programmet påannonserades visan som en protestsång mot Norge. Berömd har texten Norge, Norge, det är ett ruttet land - Norge, Norge, ett jävla rövarband blivit. I Norge utbröt folkstorm då visan sjöngs.

Så att nu, 42 år efter att en enorm folkstorm redan behandlat låten, anmäla Magnus Ugglas mycket sämre version till JK för hets mot folkgrupp är nog det töntigaste jag har hört talas om i hela mitt liv. Skärp dig för i helvetet! Du är en vuxen man som borde kunna ta ett skämt din humorlösa tjockskalle. I framtiden ska jag lägga upp ett youtubeklipp om hur norska komiker driver hejdlöst med danskarna och deras språk, jag känner att det blir lite väl mycket med tre klipp i samma inlägg, och jag undrar om du anmälde det också, eller om det är roligt när det drabbar andra men hets mot folkgrupp när det drabbar dig? Dumjävel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0