Fuck you, jag gillar vargar.

Rubriken till det här inlägget är ett citat från min vän Äckel. Han använder det så fort han inte hör vad någon säger eller när han måste stå till svars för något han inte riktigt kan motivera att han har gjort. Han i sin tur har tydligen snott det från en låt någonstans någon gång. Så, helt utan överraskning nu, är det alltså dags för mitt inlägg om:


Vargjakten 2010!
Eller: VM i korkade argument och utspel!

För det första kan vi konstatera följande: Jag gillar inte vargar. Det gör mig inte till en varghatare heller då jag inte tycker illa om vargar heller. Min klara uppfattning om vargarna är att det måste finnas något viktigare att lägga ner sin energi på än 100 inavlade varelser som en människa på miljonen kommer att få se i vilt tillstånd under hela sin livstid. Och då pratar jag inte om samerna för en gångs skull, för lite sunt samehat har ingen skadats av. Nu när svält och krig härjar i hela världen är det ju iochförsig lite skönt att få läsa om något annat än detta under ett par dagar, men vargar? Kom igen. Det finns bra mycket hemskare saker att skapa facebookgrupper som inte kommer åstadkomma någonting överhuvudtaget för än våra ludna Canis Lupus. Jag har faktiskt ingen ställning till vargjakten. Visst, det vore väl synd om de dog ut innan jag hann smaka på en (livsmål nr 4: Äta så många olika sorters utrotningshotade djur som möjligt) men jag grät inte när dronten försvann och jag kommer inte att gråta nu heller. Så, här kommer istället lite olika utspel som både jägare och hippies kommit med de senaste veckorna och min analys av dessa. Vi börjar med jägarna:

Vargarna börjar krypa närmare våra hem och bostäder!
Tja, du kanske skulle tänkt på det INNAN du bosatte dig i skogen, som råkar vara vargarnas hem. Dessutom är de enda vargarna som river får de som är sjuka/svaga eller ungvargar som blivit bortstötta från flocken då vargen i övrigt är en väldigt skygg varelse.

Vargarna äter barn!
Än en gång... Tänk själv! Om du sätter ut din bäbis utan översikt i en vargtät skog så kommer det hända. Sant att det finns en del dokumentation om vargar som tagit en handfull barn i Sverige, det senaste och mest uppmärksammade fallet i Lommeland år 1797 framförallt, men det är inte så ofta som folk tror. Givet att det har hänt att folk i andra länder tagits, många av dem just barn. Wikipedia nämner bland annat två fall i Kanada (en 22-åring 2006 och en 5-åring 1963) samt 233 barn, många under 6 års ålder, i Indien. Men även där är det ensamvandrare samt barn som lämnats utan uppsyn. Så så länge du har ditt barn i en sådan där behändig barnslunga, som ger dig full uppsyn över ungen samtidigt som du inte, Gud förbjude, måste ta i den och visa den någon som helst mänsklig ömhet, så är det nog lugnt. Senast en människa i Sverige blev dödad av en varg var förövrigt 1821 i Dalälvsområdet av den såkallade Gysingevargen som blivit uppfödd i fångenskap och sedan frisläppt. Underligt att den inte var folkskyggare...

Och så kommer vi till hippiesarnas underbara motargument då:

Vargarna var här först!
Ja. Det var också älgarna, renarna, myggorna, fästingarna och samerna. Människan är en ständigt expanderande art som kräver mer bostadsyta för att vi inte ska hamna ovanpå varandra. Lev med det eller bosätt er på en båt.

Det är orättvist att så många jägare jagar så få vargar!
För 1000 år sedan fanns det bra mycket mer vargar i skogen än det fanns människor. Uppenbarligen så var det en kamp om territorierna där, och människan segrade. Ska vi nu, 1000 år senare, ge tillbaka det land som våra förfäder vann i en ärlig strid? Vore inte det lite att pissa dem i ansiktet? Dessutom, vad spelar det för roll? Staten har bestämt ett visst antal vargar som får skjutas och om det sen är 12 000 eller 12 stycken jägare spelar ingen roll, antalet KOMMER att skjutas. Det gick bara snabbare nu. Sen att några fler vargar påsköts än vad som var tillåtet är väl lite otursamt i sammanhanget, men det hade nog inte kunnat undvikits. Se det som såhär: Jägarna ville väl förmodligen bara göra ett bra jobb, som oftast när folk jobbar på ackord.

Det är ju orättvist att män med gevär ska gå ut och skjuta försvarslösa vargar!
Vad hade varit rättvist då? Att män med boxhandskar gick ut för att jaga? Det hade ju varit orättvist eftersom vargar, älgar och björnar är mycket snabbare och starkare än människor. Det människan i alla tider har haft som fördel har enbart varit våran hjärna och våg kognitiva kapacitet. Det är ju inte för intet som vi gjort oss kända som "verktygsanvändarna". Sen att våra verktyg nu är bättre än för 2000 år sedan kallas evolution och progress. På samma sätt som att vargarna som lever nu är intelligentare än vargarna för 2000 år sedan som inte behövde oroa sig för folk med gevär.

Vi behöver vargar! Alla djur är viktiga i vårat ekosystem!
Ja, förr i världen behövde vi rovdjuren för att hålla nere beståndet växtätare. Detta för att de inte skulle ha sönder skogarna och döda alla träd. Speciellt nu när skogsindustrin hugger ner all skog och börjar plantera ny är detta viktigt då älg och rådjur verkligen älskar de där små björk-, tall- och granplantorna, och de älskar att äta upp dem så att de aldrig växer till sig till stora träd. Men, som ni kanske märkt, så klarade sig ekosystemet lika bra på 1960-talet då vargen fridlystes, som 100 år tidigare då vargarna och tillexempel lokatterna var i klart fler antal. Varför? Jo, för vi har nu för tiden vad vi kallar jägare. De har funnits ett tag, säg 10 000 år, och de är också ganska duktiga på att hålla nere beståndet gräsätare. Så rovdjur som en del i ekosystemet är ganska förlegade så länge vi finns här och kan hjälpa till.

Vem gav människorna rätten att leka Gud och bestämma över liv och död?
Tja, om du ska använda det här argumentet så lär du ju först och främst tro på att det finns en gud som bestämmer över liv och död. Tror du dessutom på att det är den kristna guden, Gud, så borde du också veta svaret på frågan. Han! Bibeln säger klart och tydligt att Gud skapade oss i sin egen avbild och gav oss den fria viljan att göra precis vad vi vill. Det står även i den stora boken att människan är skapelsens krona och vi är satta här att bestämma över djur och natur. Tror du INTE på Gud och ändå använder det här argumentet är du mest bara dum i huvudet. I så fall kan du tänka lite mer såhär: Evolutionen är lite grann som Highlander - There can be only one. Den starkaste överlever och de andra... Tja. De bör utvecklas så fort som möjligt eller stå för konsekvenserna.

Och när vi ändå pratar evolution så kan vi ju också ta upp min favorit:
Varför kan vi inte får rätten att skjuta jägarna då, det är ju de som verkar vara de inavlade?
Det här är ett argument som mer skadar än hjälper jakthatarna. Det var det här utspelet som höll på att få mig att faktiskt bry mig det minsta om den här debatten och faktiskt hålla på jägarna. Är man så jävla dum i huvudet att man tycker att en hund är viktigare än en människa så lär man ju förställa sig det urgamla dilemmat:

Jag står med mitt gevär och har två kulor i det. Framför mig är en vargunge och bakom mig är en bäbis. Du har en stålkub som du kan sätta runt ena måltavla. Om 30 sekunder skjuter jag mot bägge och du kommer inte hinna rädda båda. Vilken hjälper du?

Är du en person som hellre räddar ett djur än en människa så kan du ju ta och hoppa från en bro för evolutionen och den mänskliga rasen har ingen plats för dig. Köttskalle.

Nu har jag säkert glömt lite olika argument men släng gärna in några här i kommentarerna om ni vill, så kan jag analysera dem också. Kom dock ihåg, det är den som har minst antal bra argument som argumenterar högljudda. Folk behöver inte skrika när de vet att de har rätt. Tjipp och hej!

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Klockrent skrivet! Fortsätt i samma sköna stil!

/Fredrik



P.S Hoppas du tycker att det är ok att jag lagt en länk från min blogg till din.

2010-01-13 @ 18:10:13
URL: http://fredriklagerlof.blogspot.com/
Postat av: Lady Delight

"Bosätt er på båtar"?? Men hallå, TÄNK PÅ FISKARNA!!

2010-01-22 @ 05:51:03
URL: http://www.ladydelight.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0